descriere | | Gările construite la noi de compania Strussberg foloseau cărămidă adusă de la Livornio (Italia) sau Marsilia (Franţa). Pentru că fumul locomotivelor ataca tabla acoperişurilor, pentru gările de pe traseu ţigla a fost considerată mai potrivită, dar şi aceasta se aducea tot de la Marsilia (Mitican, p. 85) La construirea gării Iaşi (1869) se renunţase la cărămida nesănătoasă de Socola, în favoarea cărămizii semipresate luate de la A.V. Karp din Păcurari. Aceasta măsura 12 ţoli, era higrometrică şi se întărea la umezeală. Avea imprimată pe ea iniţialele „A.K.” [reclama din „Curierul de Iassi”, 5 febr. 1870] (Mitican, p. 27). La 1891, odată cu finalizarea liniei de cale ferată Iaşi – Vaslui (care făcea legătura cu Bucureştiul) s-a înfiinţat şi Fabrica de cărămidă de la Ciurea. Aici se producea cărămidă presată, ţiglă şi teracotă. Cărămida de Ciurea, bine presată şi arsă, era de foarte bună calitate şi de o rezistenţă deosebită. Cărmida aparentă folosită la realizarea faţadelor gărilor de pe liniile Iaşi –Vaslui, Iaşi – Dorohoi, Bucureşti – Constanţa, Râmnicu-Sărat, Burdujeni a fost produsă la Ciurea-Iaşi. Din această cărămidă s-au construit şi numeroase poduri feroviare (Mitican, p. 85).
SORIN IFTIMI muzeograf, specialist, Complexul Muzeal National "Moldova"
Proprietar originar: Soc „Danelin” Datare precisa: 1885- Ctitor/finantator: soc. Danelin
Istoric
Fabrica a fost construita in anul 1895 de compania industriala „Danelin” care mai avea si alte obictive pentru materiale de constructii cum ar fi capacele de canalizare, calupuri din granit pentru pavat starzile. Caramizile Ciurea erau solicitate în BOOM-ul economic de constructii al Iaşului le la Sf. Sec. al XIX inceputul sec. XX. Fabrica avea atunci energie electrica si lucra semimecanizat. In afara de halele de productie, cuptoarele de ars, maşinile de stantat ale fabricii ce se mai pastreaza inca in parte sunt o parte a istoriei inceputurilor industriale a României. Fabrica a fost profitabila pina dupa Al Doilea Razboi Mondial. Dupa nationalizare a mai functionat cu aceleaşi utilaje pina in a doua jumatate a sec. XX. Pe linga hale, cuptoare, cosul de fum, aceste utilaje sunt de patrimoniu .In prezent ea nu mai poate acoperi necesitatile calitateive cerute, cu functionalul si utilajele vechi.
Descriere
Ansamblul este situat în zona estica a localitătii Ciurea Complex de hale industriale cu flux stabilit – acces materii prime, formare lut , ceramica, presare, forare, uscare naturala, ardere Materiale si tehnici de constructie/structura fundatii din piatra; ziduri din caramida ; Plansee cu bolţisoare din căramida si din metal Sarpantă din lemn şi învelitoare din ţiglă Construcţia nu a fost niciodata restaurata. In prezent este deteriorata. Propuneri restaurare, reabilitare, reconversie : Se propune reconversia functionala pentru executarea produselor mai mici de olarit, artizanat, caramizi şi tigle artizanale, pentru a crea „un cadru muzeu tehnic”.
Bibliografie
I. Mitican, Un veac în gara Iaşi, Bucureşti, Editura Sport-Turism, 1983, 254 p.;
arh. Smaranda Galea, S.C.Genesis S.R.L.
revenire la prima pagina
|